الجمعة، 17 يونيو، 2011

الفقراء أولاً يا ولاد الكلب!


ما هو أول ما يتبادر إلى ذهنك عندما ترى هذه الصورة؟
المعتاد هو انهمار  سيل من تعليقات السخرية  من قبيل "مين كنج الرومانسية ده؟" "مين البرنس ملك السرس؟" .. والكثيرين جدا منا في الفيس قد رأو صورة شعبان وصباح بكل ما تستدعيه دائماً من افيهات، بل إن هناك الآن صفحات مخصصة للضحك على صور وأفعال هؤلاء العالم البيئة السرسجية مثل هذه الصفحة التي تجاوز عدد أعضائها الـ 23 ألف ..

المفاجأة اللطيفة المختلفة قليلاً هذه المرة أن صاحب هذه الصورة، كنج الرومانسية، البرنس ملك السرس هو  الشهيد محمد عبدالحميد برصاص الشرطة يوم جمعة الغضب عند قسم الزاوية الحمراء!
شهير  بين أصدقاءه بـ(كامبا) .. كان يعمل في محطة بنزين نظير البقشيش

له اختان وأخ كلهم متزوجين وهو أصغرهم يسكن في شارع 6 أكتوبر المتفرع من شارع أحمد حشاد، وصلوا عليه في مسجد النذير في شارع منشية الجمل ودفن في ترب الغفير .



كنت أذكر نفسي وأبقي شعلة الحقد المقدس مشتعلة في قلبي بالمرور على صور الشهداء عندما لفت نظري أن نسبة كبيرة فعلاً منهم هم ممن يسمونهم (العيال السرسجية)، الشباب أبناء المناطق الشعبية والعشوائية الفقيرة الذين الذين تكشفهم ملابسهم الرخيصة ومحاولاتهم للتأنق أو ادعاء الرومانسية بنظرات متأملة متشبهين بمن يرونهم في التلفزيون أو  في شوارع المناطق الأرقى .. فلنشاهد معاً:




الشهيد احمد محمد سيد 
19 سنة - وحيد أبويه على أربع بنات
هذا هو ما كتبه أحد معارفه تحت صورته: (امه حزينه ولكل ينتظر قضاء ربنا لانها تسارع الموت وهى امنيتها الوحيده بانها تشوف صورت ابنها فى التلفزيون واليوم كان فى تكريم للشهداء فى بنى سويف وذهب ابوه وهو سعيد لانهم هيكرمو ابنه قالوا ليه اسم ابنك مش معانا لاتتخيلو الصدمه والبكاء واخذا يصرخ دم ابنى راح هدر
ارجو الاهتمام لان اسره هذا الشاب فقيره جداجدا ولكن هى لاتريد غير ان يكرمو ابنهم والناس تقول بانه دافع علشانه بروحه هذا هو مطلبهم الوحيد ارجو ان تساعونى)


شهداء شارع أبو سليمان - الاسكندرية



الشهيد سيد فرج مسعود - العائل الوحيد لأسرته





الشهيد سامح عبدالفتاح محمد
21 سنه - كليه تجاره جامعه عين شمس
قتل بالرصاص أثناء محاولته انقاذ أحد المصابين أمام قسم الحدائق



 الشهيد محمود حلمى 
27 سنة - الأسكندرية - خطب قبل الثورة بشهر وكان من المقرر أن يتزوج في مايو - استشهد في ميدان المنشية برصاصة في الرأس




الزوج وزوجته استشهدا في مركز الواسطى بمحافظة بني سويف تاركين ثلاثة أيتام






 الشهيد محمود على حجاب الشويحى
23 سنة - الأسكندرية - خريج معهد ايطالى لعلوم الحاسب الالى
استشهد يوم جمعة الغضب برصاصة في الرأس






 الشهيد محمد نيازي - 16 سنة - الكوم الأحمر



الشهيدمحمود خليل 
23 سنة - 10عنوانه: حارة ابو زيد متفرع من شارع الصبان بالشرابية
اصيب بطلقتين يوم الجمعة 28 وتم العثور عليه بعد 3 اسابيع
 





الشهيد إمام كمال محمد عبد الله 
أسرته فقيرة جداً ووالده متوفي وهو عائل أمه واخواته
العنوان: 2 شارع أحمد الصاوي -جزيرة دار السلام-القاهره





الشهيد خالد علي - دمياط

 






 













لماذا لا نرى أبداً صور أي واحد من هؤلاء وأمثالهم؟
لماذا لا يتم التركيز أبداً عند الحديث عن (شباب الثورة) أو (شهداء الثورة) إلا على أمثالنا فئة شباب الطبقة المتوسطة/البرجوازية الصغيرة المتعلم الأنيق الذين خرج منهم شباب الائتلافات و6 أبريل؟
لماذا غاب عن تحقيق المصري اليوم التاريخي إياه الذي تحولت صور الشهداء الذين ظهروا فيه إلى أيقونات بصرية أي صورة لأحد هؤلاء؟ هل لأنهم (بيئة) أو (سرسجية) فلا يصح أن يكونوا من (الورد اللي فتح في جناين مصر)؟
على كل حال هم لم يهتموا طوال حياتهم بالورد، لأنهم اهتموا بالأهم: الخبز.

*****

إنا نُحِبُ الوَرد

لكنَّا نُحِبُ الخُبزَ أكثر
ونحبُ عِطْرَ الوَرد
لكن السَنَابلَ منهُ أطهَر

محمود درويش

*****

يستفزني دائماً ذلك الجدال السخيف الذي يدور من حين لآخر حول دور كل قوة سياسية أو تنظيم شبابي في الثورة، ولا بد من الشجار حول أهمية دور 6 أبريل وحول اليوم الذي بدأ الاخوان المشاركة فيه وهل حقاً تأخروا ثم ركبوا موجة الثورة، وما مدى دورهم يوم موقعة الجمل وهل لو غابوا لسقط الميدان وانتهت الثورة ...الخ الخ، لكن لا يتحدث أحد تقريباً عن الدور الأهم وهو دور (العيال السرسجية) في حماية الثورة والتصدي لقوات الشرطة واحراق سياراتهم وأقسامهم خاصة يوم 28،مع أنه فعلاً ربما لولا هذا لما سقطت الداخلية في بضع ساعات!.

للأسف لم أحضر جمعة الغضب في القاهرة كما كنت أنتوي لاعتقالي وقتها، لكن ابن خالتي حكى لي شهادته عن ما حدث يوم جمعة الغضب، وبالتأكيد ما شاهده هو نموذج لما تكرر في كل مكان في مصر .. كان قد نزل للتظاهر السلمي المعتاد مع مجموعة محدودة من أصدقاءه، صلوا الجمعة في مسجد السيدة عائشة وبمجرد بدايتهم الهتاف انهالت عليهم قوات الأمن بالضرب وقنابل الغاز والرصاص و.... "وأنا وأصحابي جرينا ندور على حتة نستخبى فيها، والرصاص وقنابل الغاز دخلو بلكونات البيوت فلقينا الناس أهل المنطقة عمالين ييجو وهما بيهتفو (***** أمك .. يا مبارك) (حكومة وسخة .. يا ولاد الوسخة) و ( ولاد الـ ****** .. باطل)، وكل واحد نازل بسنجة ولا بمطوة واللي يطول عسكري أو ظابط يغزه، والستات من البيوت كل واحدة منزلة سبت، كنت فاكرهم بينزلو خل طلعو بينزلو قزايز غاز والعيال تعملها مولتوف وترمي على العربيات والعساكر، مفيش ساعتين تلاتة وكان كل العربيات ولعت والعساكر والظباط هربو والقسم اتحرق!"

صديق آخر من الجيزة حكى لي قصة مشابهة "...قلت أنا لازم أنزل النهاردة أضرَب وأضرِب، لقيت عيال المنطقة نازلين بعد الصلاه فنزلت معاهم طلعو عيال سيس أول ما العساكر يضربوهم وياخدو منهم كام واحد ويضربو قنابل الغاز يرجعو يجرو، شوية ولقيت عيال الطالبية - منطقة شعبية قريبة - جايين قلت بس هما دول .. الواد منهم يضرب الترامادول - أقراص مخدرة - وينط فوق المدرعة يجيب العسكري اللي فيها وينزل بيه! .. شوية وعرفو يسحبو العساكر على المنطقة عندهم وفي ثواني كانو حلقو عليهم من قدام وورا والعيال من فوق السطوح ترمي طوب ومولتوف، مفيش ساعة وكانت الداخلية كلها هربت والظباط قلعو هدومهم قبل ما يجرو ملط!"

ونفس المحتوى تقريباً حكاه د.محمد سليم العوا أمامي عن شباب شبرا الذين أتو بالعصي والمطاوي وكسر الرخام ليدافعوا عن مرافقيه من شباب مدينة نصر عند مدخل التحرير من ناحية فندق هيلتون رمسيس .. وهناك من حكى لي أيضاً عن مشاركة أبناء شبرا والدويقة في الدفاع عن الميدان يوم موقعة الجمل
.

هؤلاء لم يخرجوا ليطالبوا بالدستور - سواء كان أولاً أم آخراً- ولا بالانتخابات، لم يخرجوا لتكون مصر ليبرالية أو مدنية أو إسلامية أو مهلبية! .. خرجوا فقط للأسباب التي تلمس واقعهم .. أسعار الطعام والملابس والمساكن التي ترتفع بجنون، أمين الشرطة الذي يوقف ميكروباص أخيه ليسرق منه خمسين جنيهاً، الضابط الذي أخذه تحري وعذبه لأيام بلا ذنب، أخته التي لا يملك نقوداً (ليجهزها)، عمه الذي تم تسريحه معاش مبكر بعد خصخصة المصنع، ابن عمه الذي خسر كل شيء في أراضي شباب الخريجين التي مات فيها الزرع عطشاً بعد تفضيل أراضي الكبار، خالته التي ماتت بالسرطان ولم يجدوا لها سريراً في المستشفى الحكومي ...الخ الخ الخ

في مشهد يلخص كل شيء في هذا الفيديو - عند 5:50 -الذي يصور حرق قسم السيدة زينب يطلب مصور الفيديو - الذي يبدو من صوته وأسلوب كلامه أنه من الطبقة المتوسطة المتعلمة - من أحد الشباب الذي يبدو أنه ابن المنطقة الشعبية أن "ياخد باله من ضرب النار" فكان رده التلقائي "عادي .. خلاص معادتش فارقة أموت ولا ماموتش" .. لم يقل له "كله يهون عشان مصر" أو "أموت شهيد فداء الاسلام" .. لا تنظير أو (كلام كبير) من أي نوع، ليس الوطن أو الدين أو حتى الكرامة .. فقط الشعور العدمي بأن حياته بهذا الوضع البائس لا تختلف كثيراً عن موته ..
 هل كان يتصور أنه سيأتي يوم يقول فيه البعض أن عدم وضع الدستور أولاً هو خيانة لدماء الشهداء، ليرد عليهم فريق (الانتخابات أولاً) بأننا نحن أكثر من قدم الدماء والتضحيات دفاعاً عن الثورة؟!

*****


الحق أقول لكم:
لا حق لحى إن ضاعت
فى الأرض حقوق الأموات 
لاحق لميت إن يهتك
عرض الكلمات !
وإذا كان عذاب الموتى
أصبح سلعة
أو أحجبه أو أيقونه
أو إعلانا أو نيشانا 
فعلى العصر اللعنة،
والطوفان قريب

الأبطال 
بمعنى الكلمة 
ماتوا لم ينتظروا كلمه 
مادار بخلد الواحد منهم
- حين استشهد -
أن الإستشهاد بطوله
أو حتى أن يعطى شيئاً
للجيل القادم من بعده
فهو شهيد لا متفلسف
ماذا يتمنى أن يأخذ
من أعطى آخر ما يملك 
فى سورة غضب أو حب ؟!

نجيب سرور



*****



بالنسبة لهؤلاء - الممثلين لـ 40 % من المصريين تحت خط الفقر، منهم 12 مليوناً يعيشون في العشوائيات و  1,5 مليون يعيشون في المقابر - كل الصراع حول الدستور والانتخابات ونظام حكم البلد عبارة عن كلام جرايد لا يمثل أي شيء إلا بقدر تأثيره المباشر جداً على فرص عملهم ورواتبهم وظروف معيشتهم، وهو ما لا يبدو أن أي من الفرق المتصارعة يهتم به فعلياً، والنتيجة أن قطاعاً كبيراً جداً من الناس يشتمون الآن الثورة والثوار والسياسيين جميعاً بعد ارتفاع أسعار كل السلع تقريباً هذه الأيام - وهو ما شكل خيبة أمل كبرى عند عامةالشعب الذي ظن أن الأسعار إن لم تنخفض فستثبت - وبعد المزيد من انسداد سبل الرزق، على حد تعبير سائق الميكروباص الذي نقلت عنه في تدوينتي السابقة "والله فيه ناس تعبانة وأغلب من الغلب مش لاقيين ياكلو والعشرة جنيه تفرق معاهم بس انتو مش عارفين .. أنا راجل أعرف أجيب القرش لكن الناس الكبيرة اللي عدا الستين سبعين سنة ومش بيشتغل وعايز يجيب دوا يعمل ايه؟ .. وفيه ناس كانو عايشين أرزقيه على باب الله دلوقتي بعد الثورة - أستغفر الله العظيم - حتى باب الله معادوش لاقيينه!" 

لم نسمع صوتاً لأحد من (النخبة) معترضاً على ارتفاع الأسعار .. من قلبوا الدنيا عند إشاعة تعرض ناشطة للضرب لم نسمع لهم صوتاً للتضامن مع معتصمي مخيمات مدينة السلام، بل ربما أدانهم البعض فهم أصحاب (مطالب فئوية) .. كان عليهم أن يخرسوا وينتظروا في الشارع أو عشش الصفيح إلى أن ننهي خلافتنا الأهم من تفاهاتهم!

في التسعينات كان أردوغان يحضر مؤتمراً لممثلي المنظمات الإسلامية، وبدلاً من أن يقول أنه سيعمل على (تطبيق الشريعة) أو (نشر الروح الاسلامية في النسيج المجتمعي) قال لهم أنه سيعمل على حل مشكلة الصرف الصحي في اسطانبول، ليضج الحاضرون بالضحك!
لكن هذا فقط ما أوصله وأوصل تركيا بالتبعية إلى ما هم عليه الآن، لا ينتخب الأتراك حزبه لأنه إسلامي بل لأنه من أثبت قدرته على حل مشاكلهم اليومية الواقعية .. ليس لدينا أردوغان مصري حتى الآن للأسف ... لدينا فقط العواجيز النخبويون المملون الذين مازالوا غارقين في تنظيرات
(إسلامية/علمانية) و (الدستور أولاً/الانتخابات أولاً)، ولهم جميعاً أقول: 

الفقراء أولاً يا ولاد الكلب!


تحديث::
بعض ردود الأفعال على التدوينة:

حلقة برنامج أجندة مفتوحة مع والد الشهيد محمد عبدالحميد صاحب أول صورة في التدوينة، وأ.وائل جمال مدير تحرير الشروق، والعبد لله .. كلام الحج عبدالحميد مهم جداً .. وكأن كل طيبة وصدق وآلام ونُبل شعبنا قد تجمعوا في هذا الرجل ..



حلقة برنامج محمود سعد على قناة التحرير مع العبدلله




بوابة الأهرام: صفحة خالد سعيد ترفع شعار الفقراء أولاً

مقال د.عمرو حمزاوي: الفقراء أولاً - الشروق 

مقال أ.فهمي هويدي: ثورة مصر تبحث عن بوصلة - الشروق

مقال أ.إبراهيم عيسى: الحرية أهم من الفقراء - التحرير

العبدلله: عفواً أ.إبراهيم عيسى .. بل الفقراء أهم من الحرية!

هناك 178 تعليقًا:

  1. ينصرك يا رب.

    تم النشر هنا
    https://www.facebook.com/AhmadEddeeb

    قبل إذنك يعني.

    ردحذف
  2. لا فوض فوّك .. و أرجوك بشدة لا تتوقف عن الكتابة بهذه الطريقة لأننا بحاجة لمن يكتب دوماً عن الفقراء، لا عن إشكاليات ولاد الكلب السياسية ..

    ردحذف
  3. انت فوقتنا كلنا و الله ! قد اية الواحد حقير و تافة قدام شوية شباب شالوا روحهم على كفهم و ماستنوش ناس تقولهم لآ الدستور الاول و المدنية قبل الاسلامية ! ربنا يرحمهم , أقل حاجة نقدر نعملها للرجالة دي اننا نعرض قضيتهم , اسمح لي , البوست دة لازم يوصل لأكتر من واحد لية برنامج في قناة فضائية - محترمة - لازم مانسكتش على حقوقناس هما فعلا أهلنا و دافعوا عننا من غير مايكون ليهم غرض غير لقمة العيش !

    ردحذف
  4. الله ينور عليك ,

    ردحذف
  5. يجب علينا البكاء .. لا دموعا بل دماء .. حين نقرأ هذه المقاله!!؟

    ردحذف
  6. جبت من الآخر :)
    تحياتي واحترامي ..

    ردحذف
  7. انا كان فيه سؤال دايما من ساعة الثورة بساله,اشمعنا احنا اللى متنا- يعنى ليه مفيش اى حد مشهور مات- مفيش ولا كاتب مات-ولا مذيع مات-ولا اى حد من المشهوريين اللى بيطلعوا ف التليفزيون من اللى نزلوا الثورة مات - لييييييييييييييييه

    ردحذف
  8. بارك الله فيك ... تم النشر هنا
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=198976423482335&set=a.182580228455288.40016.182447365135241&type=1&comments

    ردحذف
  9. و احب اقول ف الاخر شكرا انك كتبت الكلام ده-
    ولا فض فوك-وروح يا شيخ ربنا يكرمك

    ردحذف
  10. علشان كل معظم الناس دى ماتت اثناء الهجوم على اقسام الشرطه فعلمهم عند ربهم

    ردحذف
  11. لن أقول سوي مقولة الشيخ الغزالي رحمه الله . ( لاأعرف مظلوما تواطأ الناس علي هضمه . ولازهدو في انصافه كالحقيقه * صدق شيخنا الجليل

    ردحذف
  12. الله ينور عليك جيبت من الأخر

    ردحذف
  13. حازم الشربيني17 يونيو، 2011 9:15 ص

    مقال رائع رائع رائع رائع رائع رائع

    ردحذف
  14. الله ينور عليك جبت من الاخر

    ردحذف
  15. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  16. ناشطة ف 6 ابريل17 يونيو، 2011 9:24 ص

    اكيد كلامك كله صح للاسف احنا ف دوامة القوى السياسية وخناقاتهم كان فيه اعتراف من المصري اليوم انها نقت الصور بتاعت الشهداء وحطوا اللي شكلهم مقبلول على فكرة فيه ناس كتير مدركة كلامك وفاهماه وعارفاه كويس من اللي مسميين نفسهم نخب
    مش حقولك متظلمش الناشطين السياسين ياما اتبهدلوا من امن الدولة وياما مات ناس منهم وهما بيدافعوا عن قضية بس حقولك لاحظ انهم ميعرفوش غير انه يعترضوا احنا شباب معندناش امكانيات لوضع حلول كلنا عاطلين عن العمل مش لاقيين شغل اهلنا فقرا متفتكرش الناشطين دول ولاد ناس ومش فقرا لاء دول طالعين من ظروف بنت كلب عايزين برضه يقولوا لاء للاهانة والظلم لاء للظلم الاجتماعي يمكن هما بيقولوها ف صورة عايزين عدالة اجتماعية وكرامة انسانية بس صدقني هما كمان مش لاقيين زي اللي ماتوا وطلعوا من بيوتهم عارفين ومتاكيدن انهم مش راجعين وانا واحدة منهم
    ربنا يرحم الشهداء ويصبر اهلهم واخيرا انا نازلة يوم 8-7 مش علشان الدستور ولا الانتخابات علشان فيه 3 حاجات نزلنا عشانها والناس مش لاقياها
    عيش-حرية-عدالة اجتماعية
    وتقبل مني خالص الشكر على المقال دة

    ردحذف
  17. كل التحية والتقدير لفكركم الوطنى الراقى ، وأرجو أن أدعوك لجانب وثيق الصلة للموضوع الذى بادرت بتناوله فأبدعت كثيرا- ذلك أن غالبية الطبقة المتوسطة المستنيرة تمتد أصولها لتلك الطبقة ذات الأمكانات الدنيوية المحدودة . وهم يتميزون دائما بالجلد فى التحصيل والمثابرة فى العمل مما يجعلهم العمود الفقرى والرصيد الحقيقى للبلاد ، من أولئك الذين تحدثت عنهم فى مدونتك الرائعة قادة ورؤساء وأصحاب أعمال ناجحين يشعرون بمعاناة الناس ويؤمنون بالوطن وتحركهم الغايات النبيلة . من أولئك الذين تحدثت عنهم وزراء وأصحاب فكر هم المادة اللاحمة القوية بين عناصر المجتمع . من أولئك الذين تحدثت عنهم من لم تقوى سهولة العيش ولارفاهيته أن تنسيهم قيم العدل ونعمة القناعة. من أولئك الذين تحدثت عنهم وبهم يكون وقود مصر فى ثورتها وفى تقدمها. تحية لك أن أصبت الوتر فكانت مدونتك لحن جميل . (المجد للشهداء)

    ردحذف
  18. صديقى صاحب المدونة ارجوا التنوية عن شهداء ابوسليمان الصورة الوسطى لشخص يدعى صابر وكان معروف بالبلطجه والاتجار بالمخدارت فى المنطقة وقد قتل اثناء محاولتة اقتحام قسم الرمل ثان مساء يوم 28 وسرقة بعض ما فى داخلة فضرب برصاصة فى ظهرة .وهذا الكلام بشهادة الكثير ممن كانوا متواجدين اثناء الاحداث اثناء القسم

    يرجى اتخاذ الدقة فى ذلك ولا يفهم كلامى على معنى التقليل من احد ولكن هذة شهادة اردت ان اذكرها لك حتى لايؤخد عليك فى هذا المقال الرائع

    ردحذف
  19. انا معاك في كل كلمه انت قلتها وياريت صوتك يوصل للناس ولاد الكلب

    ردحذف
  20. من احسن ما قرءت بعد الثورة

    ردحذف
  21. ربنا يرحمهم ولو الناس نسيتهم ربنا حافظ مكانهم مع الشهداء

    ردحذف
  22. مقال مؤثر جدا يا دكتور بس انا عايز اقولك حاجه مهمة ان معظم الناس اللى صورهم بتطلع فى التلفزيون لشهداء استشهدوا فى التحرير , ربما يكون هناك عوامل اخرى لشهرة هذه الشهداء عن غيرهم مثل وجود اصدقاء كثيرون يستطيعون عمل شير لصورهم أو حكاياتهم زى ما حصل مع سالى زهران الله يرحمها (وده اكيد كويس ) ده غير ان فيه ناس بتقول ان دول مش شهداء لانهم هم اللى كسرواالأقسام وكاننا بنحاسبهم على سلوك هما متعلموش غيره بسبب حياتهم وتجبر الشرطة ضدهم لكن ايا ما كان انا شايف الناس دى لو مكانتش شهيدة عشان هما اللى هاجموا الاقسام فهم شهداء من قبلها بكتير لما ضاعت كل احلامهم فى الحياة وكانهم ولا حاجه

    ردحذف
  23. شكرا محمد مع انك وجعتللى قلبى...بجد انت انسان جميل ورائع

    ردحذف
  24. تحية لكل السرسجية، اول مرة اعرف هذه الكلمة من مقالكم الجميل، فعلا سلطت الضوء على جوانب يتعمد الإعلام إغفالها،اول مرة ازور مدونتكم و لن تكون الأخيرة ، مع كل التقدير لمجهودكم - تحياتى

    ردحذف
  25. مقـــــال رائع جدا .
    بارك الله فيك
    ورحم الله جميع الشهداء وأسكنهم فسيح جناته

    ردحذف
  26. ذكرهم لعل الذكر ينفع المؤمنين

    ردحذف
  27. لك كل التحية.. ولهم كل التقدير

    ردحذف
  28. مقال مؤثر جدا يا دكتور بس انا عايز اقولك حاجه مهمة ان معظم الناس اللى صورهم بتطلع فى التلفزيون لشهداء استشهدوا فى التحرير , ربما يكون هناك عوامل اخرى لشهرة هذه الشهداء عن غيرهم مثل وجود اصدقاء كثيرون يستطيعون عمل شير لصورهم أو حكاياتهم زى ما حصل مع سالى زهران الله يرحمها (وده اكيد كويس ) ده غير ان فيه ناس بتقول ان دول مش شهداء لانهم هم اللى كسرواالأقسام وكاننا بنحاسبهم على سلوك هما متعلموش غيره بسبب حياتهم وتجبر الشرطة ضدهم لكن ايا ما كان انا شايف الناس دى لو مكانتش شهيدة عشان هما اللى هاجموا الاقسام فهم شهداء من قبلها بكتير لما ضاعت كل احلامهم فى الحياة وكانهم ولا حاجه

    ردحذف
  29. بارك الله فيك ولك وربنا يتولى اهلهم ارحملهم من البشر اللى مبقاش عندهم ادنى درجات الرحمه ولا حول ولا قوة الا بالله

    ردحذف
  30. ربنا يبارك لك يا رفيق، هو ده الكلام اللي لازم نفوق له و النظام لسه ما سقطش ولا نيلة و بياخد في دوامته الفقراء و البسطاء اللي لولاهم ما كانت الثورة دي قامت لها قومة!!

    ماشاء الله التدوينة بتاعتك انتشرت بسرعة رهيبة على الانترنت بفضل الله ، و الله انا عيوني دمعت و انا ببص على وشوشهم البريئة الطاهرة..
    مش هنسى ان كل الاعتصامات كان اللي بيباتوا في الشارع البسطاء الفقراء اللي فاهمين سياسة بفطرتهم..

    ربنا يعيننا و نكمل ثورتنا و نجيب لهم حقهم و حقنا..

    ردحذف
  31. واللهي إنك شخصية محترمة وكل كلامك مظبوط

    ردحذف
  32. عبرت عن الى جوايا ( الفقراء اولا يا ولاد الكلب ) صوتك وصل لينا وده يكفيك ويكفينا

    ردحذف
  33. الله اكبر برافووووووووووووو شبعنا كلاما منمق خال من الاحساس اجمل مافى المقال انه من القلب لذلك فهو يصل سريعا للقلب

    ردحذف
  34. pحلوة اوي اوي اوي اوي رينا يبارك فيك كانك نطقت باللي جوايا

    ردحذف
  35. الله الله حقيقي تدوينه جميله جداً و فعلاً ده الكلام اللي عايزه اقوله لازم نشوف الغلابه شويه دول اللي هينهضوا يبنا دول اللي الثورة قامت بيهم و عشانهم حرام !!

    ردحذف
  36. الله عليك

    ردحذف
  37. محدش يقنعني ان شهداء الثورة 800 شهيد ابدا .... علي الاقل اضرب في 3
    وفعلا الاعلام ركز مع كام صورة عرفناهم والباقي يقولو مش متسجلين في الشهداء وتضيع حقوقهم وللاسف طبعا اللي مش متسجلين دول الفقرا اللي شكلهم بسيط ..... يخرب بيت الطبقية اللي بيعيشها مجتمعنا حتي في تكريم الشهداء .. رحماك ياربي

    ردحذف
  38. جميل كلامك وابكاني كثيرا ولو خلا من الشتيمة كان بقى اوقع وكان وصل لمساحات اكبر اسوتنا النبي الحبيب ولم يكن نبينا حبيبنا سخاطا ولا لعانا ..ربنا يوفقك

    ردحذف
  39. من هاجموا الاقسام و احرقوا سيارات الشرطة هم من اسقطوا نظام مبارك

    ردحذف
  40. الله عليك يا ابو الغيط :) بجد مقال رائع..وفخورة اوى بيك وفرحت اوى بانتشار مقالك :)
    لبنى حماده

    ردحذف
  41. بجد كلماتك تقتل أي حد عنده إحساس ودم

    ردحذف
  42. بس لو لبس بولو كبيرة نعملو مفجر الثورة وروح الميدان

    ردحذف
  43. انت جبت من الاخر ... بارك الله فيك
    احمد نبيل

    ردحذف
  44. الله يبارك فى عمرك يا ولدى انا نشرتها فى مدونتى وطبعا باسمك وبتفصيلها ربنا يرزقنا الفهم عليه

    ردحذف
  45. دلوقتى إللى بيتكلم بإسم الثورة هم كل من على شاكلة شادى الغزالى و اشياعه ... مفيش حد بيتكلم عن الإحتياجات الأساسية لـ 90% من الشعب المصرى ...
    لازم نطلع هرم ماسلو واحدة واحدة ...

    أنا حزين جدا على حالنا دلوقتى ... عملنا ثورة و إتخضينا لما نجحت و بعدين سكتنا ... و طلع لنا كام واحد من بتوع التنظير الفلسفى و بقوا هم المتحدثين الرسميين عن الشعب الغلبان إللى عمل ثورة عشان عايز يعيش زى كل البنى أدميين العاديين ...

    ردحذف
  46. فعلا و الله هو دي الشعب الحقيقي
    الله يبارك لك و الله يا اخي
    تحياتي

    ردحذف
  47. http://bntalkamar.blogspot.com/2011/06/blog-post.html

    ردحذف
  48. ينصر دينك يبنى تحححححححفة

    ردحذف
  49. تألمت لقراءة المقال.. والألم الآكبر على حقوق مهدرة، ودماء سالت بلا مردود.... صوتنا يعلو يعلو وسيحطم القيود عن قريب.. تحياتي

    ردحذف
  50. تسلم ايدك مقاااااااااال و تدوينه روعه

    ردحذف
  51. كنا محتاجين القلم ده فعلا عشان نفتكر احنا عملنا ثورة ليه ولمين ونفتكر اننا منهم في الاخر وهما منا الله يرحمهم جميعا يارب ويعز بلدنا باستشهادهم

    ردحذف
  52. ولا تحسبن الذين قتلوا فى سبيل الله امواتا

    ردحذف
  53. موافقاك على كتير من كلامك يا محمد، لكن مش كله.
    الاهتمام بمطالب الغلابة في البلد ضروري، مهم يمشي مع المطالب السياسية الكبيرة، ما يسبقهاش وما ياخدش حجم اكبر منها..
    لو البلد ما استقرتش سياسيا، وهي دلوقتي بتبدأ من الصفر، فحتى الفتافيت اللي كانوا بياخدوها في نظام مبارك مش هيلاقوها دلوقتي، وحتزيد نقمتهم على الثورة.
    للأسف انا شايفة انه وقت "الدستور أولا" فعلا..
    أردوغان اهتم بمشكلة الصرف الصحي لان ما عندوش نظام سياسي كامل واقع.. لو كانت عنده مشكلتنا ما كانش اتجرأ يقولها..
    مشاكل الفقراء في مصر لازم نبص لها من دلوقتي.. لكن مش معنى كده اننا نقدمها على المشاكل السياسية، اللي مسارها دلوقتي هيحدد مصير البلد بكل طبقتها..

    ردحذف
  54. صحيح نكدت علينا الله يسامحك,بس كنا فعلا محتاجين نفتكر ونفضل فاكرين عشان دمهم ميروحش هدر

    مجهود مميز

    ردحذف
  55. والله امن بتفهم

    ردحذف
  56. مش فاهم يعني إيه الكلام ده بصراحة..
    المفروض إننا أبقى شاب من الطبقات الشعبية الفقيرة..اللي مابتدورش على حاجة غير رغيف العيش..علشان أبقى مصري أصلي..مفروض متكلمش كلام كبير من نوعية ليبرالي واسلامي وعلماني واتكلم بالكلام السهل السلس العامي علشان أبقى ابن بلد..مفروض أضرب قرصين ترامادول وكام سيجارة حشيش قبل ماروح مظاهرة أطالب بالحرية والديموقراطية والملوخية..مفروض أشيل مطوة في جيب وسنجة في جيبي التاني علشان أدافع بيها عن نفس لو حد مش ولابد بصلي نظرة معجبتنيش..مفروض بدل ماأروح مظاهرة وأطالب بالسلمية أشيل قزازة مولوتوف وأرميها على كام قسم وأحرق وأكسر وأدمر وأقتل لو لزم الموضوع....مفروض أشتغل سواء ميكروباص أو تباع على الأقل علشان أعرف يعني إيه مصر..مفروض أقول مبارك ابن الـ**** أو ** أم مبارك بدل مانادي بسقوطه..مفروض أكل كل يوم من عربية الفول الحقيرة على ناصية الشارع..وأشرب مية السلطة المليانة دوسنتاريا. علشان أبقى مصري بحق وحقيقي..مفروض أسمع أمير الغناء العربي وسيد الطرب عبباسط حمودة علشان أعمل دماغ..
    الطبقات الشعبية الغير واعية دي هيا أصل البلاء اللي احنا فيه ده..المخبر اللي بسحبك على القسم وأمين الشرطة الي بيوقف الميكروباص وياخد منه إتاوة..والبلطجي اللي بيقفل السوق والحشاش الجدع اللي بيقلبك كل يوم والنشال اللي بيجري على أكل عيشه..كل دول من بيئة واحدة..بيئة مقرفة متعفنة مليانة قذارة لحد الصبح..
    أنا مش ابن باشا ولا حاجة..أنا دكتور من الطبقة المتوسطة المستورة..أهلي فلاحين..عندهم حتة أرض بيزرعوها وخلاص..الطبقة اللي نزلت يوم خمسة وعشرين علشان تطالب بالحرية..وبعدين رغيف العيش..الطبقة اللي ملهاش حسابات خاصة ولانيلة..الطبقة ولاد الناس اللي عارفة يعني إيه أخلاق وقيم ورواية وقصة قصيرة وشعر وأدب وأحمد زويل ونجيب محفوظ وديموقراطية وحرية وبرنامج فضاء ومشروع قومي وتاريخ وآثار..
    الجماعة اللي انت بتتكلم عليهم دول..هما اللي بيقولوا عليا وعلى اللي زيي..يوم ماكنا نازلين يوم خمسة وعشرين نايتي وسيس..لمجرد إننا كنا بنادي بالسلمية وبنوزع ورد على العساكر والظباط..هما هما اللي بيدخلوا المستشفى دلوقت ولو الدكتور ماعجبهمش أو قالهم مافيش سراير فاضية يقوموا يكسروا الاستقبال..هما هما اللي لو اتكلمت معاهم بالعقل هيفتحوا المطوة اللي في ايديهم في وشك..هما هما اللي أول ماهتكلمهم عن الحرية والديموقراطية والمظاهرات علشان مصر..يقولك ياعم كبر..هما الأشكال اللي هتلاقيها قاعدة على القهوة مستنية بتاع الانتخابات علشان يشوفوا هيقفلوا أنهي لجنة..هما اللي شايفين الحب عبارة عن فيلم جنس لمدة خمس دقايق..هما المسؤولين عن الفساد الأخلاقي والنحراف في المجتمع اللي لسه عايشين في أثره لحد دلوقت..
    هما دول اللي انت معجب بيهم قوي..
    وبالرغم من ده كله..أنا مش هاعمم..فيه منهم ناس محترمين نفسهم يطلعوا من البيئة دي لحاجة أنظف وأطهر من المستنقع ده..
    وبلاش نقول بقى الطبقات الفقيرة دي نتاج للبروليتاريا الغنية المتوحشة اللي مستغلية حاجتهم لرغيف العيش..
    أنا متفق مع صاحب المقال ده في حاجة واحدة..إنا إحنا مفروض نروح لهم..مش ننزل لمستواهم..لأ..المفترض إن هما اللي يطلعوا معانا..علشان إحنا الاتنين مانغرقش..
    وماتفتكرش إن أنا مبسوط بالبلطجي اللي بيحما المستشفى بتاعتي..ولا فرحان باللطجية اللي قفلوا ميدان التحرير يوم التلات والأربع..
    وصدقني..كلامي ده كله..هتعرفه وهتختبره أول ماتقابل واحد منهم في خناقة في أي حتة..

    ردحذف
    الردود
    1. موافقو حضرتك جدا يا دكتور احمد بس مش عاوزة استشعر فى كلام احتقار للناس الغلابة برضه هما ظروفهم صعبة و المفروض علينا اننا نساعدهم و نشعر بيهم و لهم عندنا حقوق لان اللى بيعرف عليه انه يعلم اللى مش بيعرف و دى ناس طيبة و لكن المفاهيم مش مظبوطة و حقهم ع البلد دى و على كل واحد فاهم حياة كريمة و مستورة و تعليم نضيف تعليم مش تلقين زى اللى بناخده فى المدارس تعليم يبنى شخصيتهم عشان محدش يستغلهم تانى ، انك تبنى مجتمع مش تبنى فيه مبانى و كبارى لكن تبنى فيه البنى ادميين رد حضرتك صح مية المية بس ارجوك بلاش لغة التعالى و انك تعترهم جرثومة يجب التخلص منها دى بنى ادميين و لهم نفس المكانة و نفس القيمة اللى لحضرتك بالظبط و لا اقدر ان اعاقب شخصا لم يعرف اساسا الفرق بين الصح و الغلط و تاكد ان داخل كل انسان حاجة نضيفة عاوزة تظهر بس مش لاقية فرصة - مش لاقية حل للبلد دى غير ان ربنا يتدخل بقوة لقيمنا من هذه الهوة التى سقطنا فيها

      حذف
  57. اوافقك الراى تماما تماما

    هما ولاد كلب اصلى

    ردحذف
  58. bgad klamk sa7 we elly by7sl fel bald zay zman mt3'yrnash so7ab el bedal homa elly bytklmow 3mlow eh walla 7agaaaaaaa walla hy3mlow 3lshan a7na bn7b ntklm w bass
    we salam 3al shohdaaa2

    ردحذف
  59. لا اله الا الله محمد رسول الله

    ردحذف
  60. انتا راجل بجد على الكلام دة الفقراء اولأ يا ولاد الكلب

    ردحذف
  61. aالله يبارك فيك ..
    تم نشرها عندي هنا ..
    http://hemaspot.blogspot.com/

    ردحذف
  62. بارك الله فيك بس لازم تعمل أي شئ وكل اللي انت عرضته يوصل للمسئول أو التليفزيون عشان نحس اننا خرجنا من بوتقة الكلام دون الفعل

    ردحذف
  63. Beautiful words put together but do not have anything new. You all wait till the day we die and then you notice us passing through. Do we have to try to look so beautiful for you to notice? Or even sell our bodies to cover the shameful wounds!? Or now we have to look the "poor" style for you to notice! I wish you cut the meat from and feed the hungry and the poor. There is a big difference between the hungry and the poor. The first is a bodily hunger, the second is body and soul. Most of your dreams make you look so high, when your leather shoes step in our pains. . How could you mention the people between the graves, I'll make my bones steps to them so they may cross over this journey of misery. But all you educated people, you are way ahead and way behind. Now we are closer to be able to talk together, but you even stole the last breath of air, our words and letters. With your arrogance closed coffins, I was calling you "I’m here see me", you dug the nails with pride, from dirt you made several layers. You are the decedents of gods made of stone, can't hear, and can’t see but high with its sinful pride stepping over the hungry and the poor.

    ردحذف
  64. ربنا يباركلك ويبارك فيك
    بجد محتاجين حد يقول الكلام ده ويسمعوا للنخبه العظيمه

    ردحذف
  65. الله ينور عليك
    لإن الواحد دماغه صدعت من خلافات النخبة المتعالية على الناس
    الشباب قاموا ببداية الثورة و برضه نط العواجيز بخناقاتهم و خلافاتهم المملة عليها
    الله يرحم الشهداء و يصبر أهاليهم

    ردحذف
  66. منقدرش نقول عليهم دلوقتي غر بنا يرحمهم يارب
    و يدخلهم الجنه ان شاء الله

    ردحذف
  67. انت كنت بتفكر في الي انا بفكر فيه انا اصلا عامله مدونه اسمها الناس الي مش نخبه من كتر منا اتخنقت من النخبه والي جابو النخبه http://elnaselymoshnokhba.blogspot.com/

    ردحذف
  68. عندك كل الحق ... و ما جاع فقير الا بشح الاغنياء

    ردحذف
  69. ربنا مش بينسى حد ضحى بعمروه فداء الوطن ولا فرق عند سبحانه وتعالى بين فقير ولا غنى ولا متعلم ولا جاهل ربنا عادل ... انا معاك فى ان كل فى الساحه دلوقتى مفكروش الا فى نفسهم ومصلحتهم سواء الاخوان او اى حد تانى مفيش الا الدكتور زويل هو اللى بيعمل بجد وفى صمت ربنا معاه وبعيد عن السايسه انا عايز كل حد يركز فى عمله ويتقنه يعنى رجال الاعمال يبقوا رجال فى مصانعهم وشركاتهم وبس مش اروح اعملى حزب سياسى واعمل فيها مناضل والامثله كتير..... لازم نفكر فى كيفيه توفير الحاجات الاوليه للبنى ادم فى مصر اولا من غذاء ومسكن وعمل هما دول اللى المفروض قامت علشانهم الثورة(حريه عيش عداله اجتماعيه) مش دى شعرات الثوره الحريه هتئكلنى عيش ولا ايه؟؟؟؟

    ردحذف
  70. طيب وبعدين الناس دى هيضيع حقها وللا ايه انا حاسس انهم بيحاولوا يصوروهم على انهم بلطجية اللى كانوا قدام الاقسام وكانت الشرطة بتدافع عن نفسها وعشان كدة قتلوهم لازم نعمل مداخلات على البرامج التليفزيونية ونوضح للناس الحقيقة ونعبر عن الكلام ده على الفيس بوك وجميع الوسائل اللى ممكن نتعامل معاها

    ردحذف
  71. مقال رائع جداً

    ردحذف
  72. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  73. اقولك بجد ربنا يباركلك موضوع مهم جدا لازم نهتم بيه اكتر من اهتمامنا بحاجات تانيه شغلتنا عن الثوره واهداف الثوره اللي بعدنا عنها فين العداله اللي اسمي واعلي شعار في الثوره

    ردحذف
  74. أحسن تدوينة قريتها بعد الثورة والله كلام كتير قوى قلته كان نفسى أقوله ليه مفيش صور بتتنشر غير ولاد الناس المستحميين كلهم شهداء و على راسى من فوق بس النخبة كمان حتفرق فى الشهدا ...ناس فقدت اولادها و اقل تكريم انها حتى تشوف صورهم مش لاقينه

    ردحذف
  75. عزيزى

    موضوع جميل واتفق معاك مش شهداء الثوره الاغنياء فقط الفقراء عانوا كتير وضحوا كتير اووى

    سلام

    ردحذف
  76. أحمد الدسوقي18 يونيو، 2011 11:37 ص

    كلام أكثر من رائع

    ردحذف
  77. هم الاروع هم الابقى , شكرا لك :)

    ردحذف
  78. إنا لله وإنا إليه راجعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو ن

    ردحذف
  79. مش بس دول في كتير متذكروش منهم عشان من دول و منهم عشان اعتبروهم مايستحقوش يكونو مصريين
    ومنهم لأنه .??????????????????
    في الاخر كلهم مصرييييييييييييييييييييييييييييييييييييين!!!
    و عشان دول و غيرهم و غيرهم الرئيس بيبقي رئيس
    و مجلس الشعب و غيرو و غيرو عشان يخدمو دول مش يدوسو عليهم

    ردحذف
  80. سبحان الله كنت عاملة النهاردة يوم لنفسى على تويتر عن الفقراء والشهداء... وقريت التدوينة بالصدفة:)أحلى صدفة والله
    ربنا يعن كل اللى بيشتغل علشان الناس اللى ملهاش صوت

    ردحذف
  81. آه آه .. لأمتى هنفضل نحلم فوق السحاب وما نبصش تحت رجلينا،معاك حق يا د/ محمد في كل الكلام اللي كتبته،إحنا اللي بنصنف نفسنا،إحنا اللي بنحقر شعبنا ،إحنا اللي حنحفر قبورنا لو مفقناش للحقيقه .
    https://www.facebook.com/Egypt.keeper

    ردحذف
  82. ارحمهم يا رب واغفر لهم وان شاء الله لهم رزق الشهداء

    ردحذف
  83. ان لله و ان اليه راجعون بص كدة فى عيون كل واحد هتلاقيه بيقولك رسالة و تلاقيى عيونهم مليانه صفاء غير عادى سبحانك يارب
    عزائنا انهم عندك يارب انت الارحم منا بيهم يارب ضيوفك انت يارب و انت الكريم و صبر اهاليهم على فراقهم و عوضهم فى الدنيا و الاخرة يارب هما و غيييرهم كتير يارب لا يخفى علمك بيهم يارب

    ردحذف
  84. كل كلامك مظبوط وينم عن مصرية اصيلة بعيدا عن المثقفين المغالين فى الكلام عن الدستور وخلافه صحيح هو من اهم الاشياء ولكن الاهم الشعب و الغلابة و الفلاحين والعمال ولو تم الاهتمام بمشاكلهم ستنجح الثورة بلا رجعة وعلى المثقفين السعى لتحقيق مطالبهم لانهم الابقى وبهم ستتقدم مصر

    ردحذف
  85. مصر ستكون بكَ وبامثالك لا بغيرك ..
    هناك من لا يجد نفسه الا اذا نظر بدونية الى غيره .. ما اصغرهم

    تم النشر في شبكة حوار بوابة الاقصى http://www.alaqsagate.org/vb/showthread.php?t=65295

    ردحذف
  86. انت راجل ماجبتكش ولادة ..هند جعفر ...

    ردحذف
  87. To Dr. Ahmad Salah Al Deen & whoever agrees with his opinion. I would have been one of the ones to carry your flag and agree with you because you sounded great, after all you are a doctor. Yet fortunately I was born and lived on the other side. I learned many things I did not want to accept or learn. I learned that the
    openness and awareness of the family’s relationships lay the groundwork for a child’s
    healthy brain development.
    The social and economic forces surrounding poor families often prevents the
    formation of healthy relationships, slowing the children brain’s development. Forced to work
    many hours a day to earn income, poor parents often do not have the time and money
    to invest in their children’s development. Additionally,
    poor parents worry constantly about how to cover their families’ most basic needs
    labor under a higher stress level than other parents. This
    combination of under-investment and high stress caused by economic insecurity takes its great affects
    on children. Their cognitive brain development can be unresponsive, leading to learning
    disabilities, lower IQs, repeating grades, dropping out of school and limited success in the
    labor market as adults. Poor children begin school already behind their higher-income
    peers and fall further behind as they progress through the system. Living in poverty can
    also slow down the children’s social and emotional brain development, leading to behavioral and
    emotional problems, antisocial behavior, depression and problems with self-regulation and
    impulsivity.
    Children exist in the environment of their families and their communities. They succeed when
    their families are healthy, emotionally stable and financially sound and when their
    neighborhoods are safe, clean and connected to the mainstream.

    ردحذف
  88. الله ينور ارسل صوتك الى هوة صوتنا الى كل الافاق

    ردحذف
  89. حل مشكلة اسكان مخيمات السلام
    http://www.youtube.com/watch?v=BoWNXIF9YKE

    ردحذف
  90. كل الاحترام و التقدير لك على تناولك الموضوع من هذة الزاوية و تجريدة من كل النظريات الزائفة

    و ما يتنقص هذا الكلام

    الحل من وجهة نظرك

    ردحذف
  91. هزمنا الظلم بالقاضية و أدينا بقت فاضية .. كما المراجيح
    بنتمرجح ما بين التوهه و الصحيان في كل ميدان .. و م بنسكت من التسابيح
    بنتمادي ف ندغ الكلمة والأحلام , تعالوا نفوق و نتعامل مع الشبيحة و التشابيح
    تعالوا نصحصح و نصحح بيبان الخوف .. نشوف بصحيح
    نتعامل و لا نجامل و لا نهجص ولا نرقص علي سلم .. التفاريح
    دا أنا ثورجي مصري و أبن النيل جدع قوي ووقت الجد .. مليح الشاعر / خالد دياب

    ردحذف
  92. كلنا مصابو الثورة18 يونيو، 2011 4:47 م

    جزاك الله خير بس احنا عاوزين عناوين الناس دي او ارقام تليفونتهم نواسي اهلهم ونحسسهم ان اولادهم ابطااال ارجو الرد؟؟؟؟

    ردحذف
  93. اكتر من الاحترام مش عندي :)

    كامل احترامي ليك :)

    ردحذف
  94. يا ريت يا شباب لو كل واحد فينا
    ينزل صورة من صور الشهداء اللي ف المقالة
    ويخليها صورة بروفايله لو حتى ليوم واحد

    ردحذف
  95. شكرا لك فعلا وجعتنى اوى بكلامك و عندك حق فعلا يا محمد

    الف شكر يا صعيدى يا بطل
    كلنا فخورون بيك

    على فكرة احنا بلديات انا مدون برضو ومن اسيوط اصلا
    مدونتى اسمها "مدونة صعيدى من مصر"

    تشرفت بمعرفتك يا بطل

    ردحذف
  96. انت دوست فعلاً على المشكلة وهى الاحتياجات الاساسية اللى المفروض الحكومة تركز عليها وهى
    الامن والصحة والعدل والتعليم
    هى ديه الحاجات اللى لازم تتصلح مش دستور ولا انتخابات انا كنت عايز اقول للنخبة باعلى صوتى الفقراء اولاً يا ولاد الكلب

    ردحذف
  97. الناس هي اللي غلطانة إنها روحت بيوتها كان لازم نفضل ف الميادين لغاية ما يتم تحقيق كل المطالب

    ردحذف
  98. اللهم اغفر لشهداء الثورة احرس مصر من الفوضى

    ردحذف
  99. ماشاء الله مقالة جميلة جدا
    انا عندي اقتراح ممكن يعجبك
    المدونة بتاعتك بقت دلوقتي مشهورة جدا
    انت ممكن تركب اعلانات جوجل عليها و ساهم بالايرادات في اي مشروع خيري
    بالتوفيق ان شاء الله

    ردحذف
  100. فعلا احنا نسينا الناس دي خالص وحاجه غريبه اوي البوستر بتاع الورد اللي فتح في جناين مصر...هوا مفيش غير الشباب اللي صورهم في البوستر ده بس اللي استشهدوا ؟!!!!

    ردحذف
  101. بجد مدونه جامده جدا عبرت عن اللى جوايا وجو كل الشعب المصرى فالصادق يفتك النفاق ضحكت انت البارحه عندما قال احد المتصلين فى برنامح فى الميدان وهو يقول احنا عاوزين الدكتور محمد رئيس جمهوريه دكتور محمد هذ هو الشعب المصى ييد الصدق الذى فتك نفاق المتحدثون الذ يغلب عليهم الانا دكنور محمد وضعتنى على وجعنى انا لو اذهب الميدان لقرويتى وافتخر بها ولكن خلقته بداخلى كنت ابكى كلما رايت حشود الميدان كلما رايت صوة شهيد لم ادخل الى حزب او اءتلاف او جماعه ولن ادخل ساجمع من يشعر بشعبى مثلى واعمل من اجل بلدى

    ردحذف
  102. كلااااااام صح فعلا .. و محدش يعرف عنهم حاجة للاسف .. يا ريت ياخدوا اهتمام اكتر من كدة

    ردحذف
  103. سلمت وسلمت يدك وبارك الله فيك ده ولد من تراب مصر شرب من النيل الملوث واكل من العيش المسرطن وركب ميكروباص بدون زجاج وخد على قفاه من الشرطة وعاش على الرصيف زى 3/4 الشعب البسيط وليس العبيط كما يقال عنه

    ردحذف
  104. الفقراء اولا العشوائيات اولا المرضي اولا الانتاج اولا العمل اولا مصر اولا

    ردحذف
  105. أفضل مميزات الشهادة فى سبيل الله أن جزائها الحقيقى هو من عند الله اما الدنيا والبشر فلا قيمة لهم عند الشهيد

    ردحذف
  106. احمد البدراوي19 يونيو، 2011 10:08 ص

    اريد قبل اي شيء ان احييك
    انا واحد من الملاين الي نزلوا ميدان التحرير وانضربت واتهنت ونمت علي الاسفلت وجعت وعطشت وسبت عيالي ومراتي واهلي وقولت اتمرمط واتبهدل او اموت حتي علشان عيالي يعيشوا حياة كريمة وفي الاخر القي حبت شباب معرفش جم منين هما الي بيظهروا في وسائل الاعلام وبيتكلموا بنيابة عني وعن ملاين غيري من غير ما افوض احد منهم واعتقد كتير من الملاين الي كانوا معانا وحتي هولاء الشهداء ما اعتقدتش انهم فوضوهم ويا ريت بياكلموا في مشاكلنا لا كل واحد طالع بيتكلم اكنوا مفيش الي هو او هو مصطفي كامل يا استاذي انا عرضت نفسي للموت علشان
    عيالي يتعلموا كويس ويكلوا نضيف بدل ما ابني محشور بين 100 طالب في الفصل انا عايزوا يكون في فصل فية مثلا 20 طالب
    بدل ما اكلة عيش بالمسامير ومخلوط بالتبن ياكل عيش زي البنادمين بدل ما يشرب مياة مجاري يشرب مياة نضيفة
    اخر الكلام علشان ممكت افضل اكتب لمدة سنة \\

    الفقراء الاول ياولاد ستين كلب

    ردحذف
  107. الله اكبر عليك مقال مؤثر ورائع فعلن انا كنت باخد بالى من صور الشهداء الى من النوعيه دية فى ميدان التحرير وفى الشوارع الى هما منها بس عمرهم ما كانو بيظهرور فى التلفزيون عشان شطلهم بارك الله فيك و وجهة نظر صحيحه ميه فى الميه

    ردحذف
  108. ماتوا رجال وسخروا منهم النساء والجبناء تأكد أخي الكريم أننا نسعى كشباب ونعاني من صداع النخبة أو النكته لأننا عندما نراهم نضحك ولكن ضحك كالبكى تأكد اننا لن ننساهم ونحن نعمل معهم لحل مشاكلهم بعيدا عن ميزانية الدولة الموقره

    ردحذف
  109. كلام محترم :)

    ردحذف
  110. حفظك الله ورزقنا و اياك الرحمة و الاخلاص و ادامها علينا نعمة :)

    ردحذف
  111. مش عارف اقول ايه ولا اعلق و اكتبلكم ايه عشان ده اللى احنا متعودين عليه الكل يتكلم و احنا من بعضنا بنتعلم و حتى لما حد بيتألم بنرجع و نطبطب و نتكلم

    ربنا يحمى مصر و الثورة عمرها ما هتنجح الا لما الناس نفسها تتغير و ده اللى ما حصلش لغاية دلوقتى و مافيش داعى نكدب على نفسنا سلام

    http://www.facebook.com/MahmoodTalaat

    ردحذف
  112. انت فعلا صدمتني .. و فوقتني..
    شكرا ..

    ردحذف
  113. كل ما جاء بالمقال رائع فيما عدا بعض الالفاظ الخارجة - لازم اللى زى حضرتك يبتدى يجهز ناسه و اهله للايام اللى جاية يبتدى يفهمهم شوية سياسة و يعلمهم يختاروا المرشحيين اللى هيفدوهم و يفيدوا عيلهم و عندهم امانة و صدق فى برنامجهم الانتخابى و ما يجروش ورا اللى هيديهم ازازة زيت و شويه سكر و شوية رز و 20 جنية و لا حتى 100 جنية ياخدوا اه بس ينتخبوه لأ لان اللى زى ده هيديهم دلوقتى و يمص دمهم و يركب و يدلدل بعدين علشان ما يحصلش معاهم و مع ولادهم زى اللى كان حاصل فى العصر السابق

    ردحذف
  114. تعمل اللجان الشعبية بالمطرية علي نهضة المطرية اقتصاديا وثقافيا
    عن طريق عمل مشاريع اقتصادية لرفع المستوي الاقتصادي لاهالي المطرية
    وابتدينا بمشروع اعادة صياغة الملابس المستعمله وبيعها بسعر رمزي وتوفير مبالغ مالية لعمل مشاريع اخري كمشاريع تعليم التفصيل وبداية عمل مصنع بانتاج اهالي حي المطرية
    ومشروع اللغات لتعليم اللغة الانجليزية والفرنسية بسعر رمزي
    الي من يرغب التطوع للعمل يرجي الاتصال علي 0142321861

    ردحذف
  115. فعلا مقال رائع ربنا يبارك فيك وفى كل شخص يقول كلمة حق عن ناس ضعفاء مش عارفين حتى يوصلوا ابسط مشاكلهم او انهم يلاقوا حد يساعدهم فى حلهابجد شكرا لمقالك

    ردحذف

  116. السلام عليكم

    مع كل هذا الثناء من التعليقات على المقال وانتشاره أجد أن تعليقي سيكون خارج السرب ولكن أرى من واجبي أن تعلمه كوجهة نظر مختلفة معك وسأنقلها كما هي دون تغيير الخطاب لأنني كتبت هذا التعليق عند مدونة أخرى نشرت هذه التدوينة ,, مع التاكيد أنني متفقة تماما أن الفقراء أولا بدون اللجوء إلى السباب وليس للأسباب المذكورة

    وهذا نص التعليق


    السلام عليكم

    ما لفت نظري بالتدوينة هي صور الشهداء ونحسبهم كذلك إن شاء الله
    لكن

    عندما يكون الجوع أهم من الكرامة ومن الدين فالذل لن يترك مصر

    الكاتب وأنا أعذره وأعذر من كتب عنهم لأنهم لم يتربوا على ذلك وهي أن الكرامة أهم من لقمة العيش وأن الدين أهم من الحياة

    لهذا عندما تتساوى عند هؤلاء المهلبية مع الإسلامية أو يفضلون المهلبية على الإسلامية فهؤلاء الذين قد تشتريهم بالمال وتشتري نفوسهم بالزيت والسكر ولا أحسبهم كذلك أو معظمهم
    فهو يسىء إلى الأغلبية منهم من حيث يريد أن يلفت النظر إليهم وإلى حقهم

    أين ما كتبه عن الفقراء وما قاله الله تعالى عن الفقراء

    قال تعالى: ويؤثرون على أنفسهم ولو كان بهم خصاصة
    والخصاصة هي الحاجة للشىء الذي أعطوه للغير !

    قال تعالى : يحسبهم الجاهل أغنياء من التعفف تعرفهم بسيماهم لا يسألون الناس إلحافا

    قال تعالى :وَلاَ عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لاَ أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّواْ وَّأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلاَّ يَجِدُواْ مَا يُنفِقُونَ

    صدق الله العظيم

    لقد وصم الفقراء وهذا اجحاف لكثير منهم لا يهمهم الطعام بل يهمهم الرضا والإسلام وكلنا نذكر المغفور لها بإذن الله أم ابراهيم التي استضافها عمرو الليثي ونماذج كثيرة كان يسألهم هل تحتاجون شيئا فلا يرددون إلا الحمد لله احنا في فضل ونعمة !!!

    ليس كل الفقراء من هذه النوعية التي لا تعي إلا بطونها

    أعلم أن هذه التدوينة انتشرت كانتشار النار في الهشيم ولكن حقيقة أسفت للصورة التي أخرجها عن الفقراء وكأنها ثورة جياع لا يهمهم من الدنيا شىء إلا بطونهم وهذا غير صحيح بالنسبة لمعظمهم فمن يتحدث عنهم مش كلهم كانوا مبلبعين ترامادول !!!!!!!!!

    نعم
    الفقراء أولا
    ولكن مع قيمة الدين والحرية
    فهم ليسوا خنازير
    بل بشر لهم روح ولهم فطرة ولهم كرامة

    ردحذف
  117. لو سمحتوا ياشباب عايزين ارقام تليفونات اهل اي حد من الشهداء دي عايزين نكلمهم ونحسسهم ان ولادهم حاجه كبيرة ارجو الرد سريعا احنا نزلنا صورهم علي صفحات الفيس بوك علشان الناس تعرفهم بس ارقامهم بليز وشكرا

    ردحذف
  118. انا متفقه مع الصفحه دي جدااااااااااااا......فين حق الناس دي....و لا بس الناس اللي شكلها حلو هي اللي تظهر و دول لا!!!!!!فين القصاص....

    ردحذف
  119. كل من قتل امام اقسام الشرطة والسجون فهو ليس بشهيد هو بالاحرى بلطجي كان يحاول اخراج قرناءه من المحابيس

    ردحذف
  120. علي الطلاث انت برنس

    ردحذف
  121. اولا أحيك على كلامك الحماسى و قدرتك على مناقشه جانب هام من المشكله لكن اسمحلى يا سيدى ان اعارضك الرأى فى بعض الجوانب
    انا قرات تعليق الاستاذ احمد صلاح الدين على مقالك و عدت فقرأت مقالك مرة اخرى
    عزائى الوحيد فى اختلاف رأيكما هو حبكما الكبير لمصر لكن بطريقه مختلفه فأنت ترى ان مصر هى العشوائيات و اولاد الطبقه الفقيرة جدا جدا اننا للاسف الان نخلط دائما بين الفقر و الاخلاق فان كل من هم دون خط الفقر سيصبحوا بلطجيه او قطاع طرق او مدمنين
    يا سيدى هناك فرق بين الفقر و الاخلاق انا مع استاذ احمد صلاح فى انه ليس من المفروض ان اخد قرص ترامادول او امسك مطوة لاكون مصرى و بحب مصر هما بيخرجوا علشان مشاكلهم و قضاياهم التىذكرتهاا و لهم كل الحق فيها
    هناك فقراء و لديهم اخلاق ليس معنى ان اذبح عسكرى او ضابط هو ده السبيل لنجاح الثورة
    الذى انجح الثورة هو ائتلاف الناس جميعااااااااا يدااااا بيد
    الذى انجح الثورة هو عدم اليأس و الاستمرارية رغم جميع المعوقات
    الذى أنجح الثورة هو الحب الذى تألف به كل جموع الشعب المصرى بكل فئاته من العشوائيات و الطبقه الوسطى و الطبقه فوق الوسطى

    كل ما يهم الان هو توعيه المصريين بضرورة العمل بضرورة الائتلاف بضرورة عدم التسرع فى جمع الحصاد قبل زراعة البذور فمازلنا لم نزرع بعد بالله عليك كيف يريدون حصادا

    غلاء الاسعار و كل ما تمر به مصر الان امور متوقعه فهى نتائج فساد سنوات و سنوات

    العمل الدؤوب و شد الحزام
    الم نشد الحزام لسنوات دون ان نعترض و دون ان يكون هناك بريق امل
    اننا الان سوف نشده و لدينا كل الامال فى مستقبل افضل
    جزاك الله خيرا و جزى الاستاذ احمد صلاح الدين خيرا ايضا ووفقكما الله

    ردحذف
  122. هذا المقال رائع يبين مدى تجاهل المفجر الرئيسى للثورة

    ردحذف
  123. عزيزى الدكتور : تجاهل الكثير من شهداء الثورةكان الهدف منه إفساح المكان لمن لم يشاركوا فيها للظهور، وهذه خصيصة من خصائص الشخصية المصرية ، ألا وهى إزاحة أصحاب الحقوق الفعليين لسلبها لصالح غير المستحقين

    ردحذف
  124. من احلى ماقريت بعد الثوره .. الناس اكتر ناس ليها دور وهما دول الطبقه العريضه من مصر مش المتوسطه وبس..بجد رائع

    ردحذف
  125. بداية اتحفظ على لفظ ( اولاد ... )
    ولكن مقالك احرج كل الاعلاميين وفضح كل القوى السياسية.. هكذا تكون الواقعية

    ردحذف
  126. و الله والله و الله يا محمد انت دمرتنى بمقالك ده وحسيت أن انا بعت البلد و هربت و الناس دى اللى احنا ناسينهم وصورهم ممنوعة فى الاعلام هى اللى ماتت علشانى والله أنا حزين ان أنا ما كنتش مع الناس دى وان كل اللى بقراه وبقوله للناس و لا له لازمة.....كنت جبان كنت اقول ابوك قال بلاش يودونا ورا الشمس انت عندك اخوات انت مش عارف الناس بتعمل ايه فى الناس ....احنا الصعايدة اللى قلبنا ميت سكتنا وطاطينا راسنا و خفنا على النسوان و بقينا نسوان خفنا على الفلوس و وطينا النفوس والله عار و غسلوه اشرف ناس فى مصر و افقر ناس فى مصر و احقر ناس فى مصرغسلوه و للاسف ناس كتير ركبت فوق كتافهم و دلدلت رجليها و يا خسارة دم الناس دى .

    ردحذف
  127. لا كلام بعد كلامك غير ربنا يرحم كل الشهداء (مش مهم فقير و لا غنى) كلهم عند ربنا و أحسن مننا بكتير. و ربنا يصبر أهاليهم و يقويهم على فقد أولادهم فى حياتهم و كمان بالشكل ده. لعل الشهادة تكون خير سلوان ليهم أنهم إن شاء الله فى مكان أحسن من اللى كانوا فيه بكتير.

    ردحذف
  128. الفقراء اولا يا ولاد الكلب ..

    ردحذف
  129. نمنمننننننننننننن

    ردحذف
  130. ممممممممممممممممممم

    ردحذف
  131. محمد فاروق الظالم فتح الله الهانوفيل24 يونيو، 2011 6:18 م

    السخرة بدل الفقر دة الي وصلنا لة واليكم الاتي

    اح الفقراء يعمل عند فتح الله الهانوفيل عقبوة فوقفوة علي مكنة فرم اللحمة بدون خبرة فرمت ايدة وكسرت العظم والرابط كان اللحم ومش متأمن علية وبتوع التأمنات الفسدين خرجين دخلين وبيدوا انزار قبل مابيجوا وهما خرجين شيلين الهدايا وشربين الساقع هما وبتوع التموين الي شيفين وعرفين اللحمة الفاسدة والفراخ الفاسدة والتي ذابت وتم اعادة تجمدها وبواقي الصفايح منتهة الصلاحية والجبنة منهة الصلاحية يتم اعادة تصنعها وبعها للجمهور ومحمد فارق مخصص احد العمال ومير محل عشان يشيل الجنح والبضايع والتي شارفت علي الانتهاء ولي ما يمشيش علي المزاج محمد فارق الظالم يضربة ويدبقة ويكتفة مثل مسئول قسم البقالة السابق

    ردحذف
  132. الفقراء ساكنين فى بيوت غير ادمية فى القرى و العشوائيات و المقابر.... و حل مشكلة السكن باسعار مناسبة ليهم موجود من 60 سنة بواسطة المهندس حسن فتحى اللى اقترح بناء المنازل من المواد الطبيعية رخيصة الثمن و ليس من المواد غالية الثمن زى الخرسانة و الحديد و الاسمنت .... لكن المشكاة الحقيقية هى فى ولاد الكلب اللى بيعطلوا الحل .... و اتفرجوا معيا على الفيديو الهم جدا ده اللى بيثبت ان مشكلة اسكان الفقراء مشكلة مصطنعة
    http://www.youtube.com/watch?v=BoWNXIF9YKE

    ردحذف
  133. الفساد مازال مفتش التموين فاسد ومفتش الصحة فاسد وارباب العمل ورجال الاعمال مازالو يدفعون الرشوة ويضعون حقوق العمال يا ناس مشكلنا في رجال الاعمال الاعازين الوضع يفضل زي زمان عشان يكسب بدل الطاق طاقين بدل مليون ملاين رسالة عاجلة وهامة للسيد وزير المالية شفلك حل في اقطاعين العصر الحديث قبل فوات الاوان والمولد الاسود يبدا في العمل ونفس الرسالة توجة للمجلس العسكري .........

    ردحذف
  134. يا جماعه انا عارف انى فى ناس مش هيعجبها كلامى بس نص الناس اللى ماتوا شهداء بلطجيه وسرسجيه دا الكلام دا من الاخر واللى مش عاجبوا يتفضل يشتكى

    ردحذف
  135. كلام مبكي و مؤسف و مؤثر جدا
    فعلا الفقراء أولاً

    تحياتي أخي ):
    دعواتي لكم من المغرب

    ردحذف
  136. yes the poor first and the martyrs first
    we will meet on the 8th

    ردحذف
  137. اللهم تقبل شهدائنا أجمعين

    ردحذف
  138. الله عليك مقال اكثر من رائع استمر والرحمه للشهداء

    ردحذف
  139. YABNY WALLAHY ANA MSH 3AREF A2OLEK EH 3ALA ELY ANTA KATBOO BEGAD WALLAHY جزاك الله خير فى الدنيا والاخرة

    ردحذف
  140. والله مديونه تستحق التقدير

    ردحذف
  141. www.poza1.com

    ردحذف
  142. إذا كانت هذه مدونتك التي كانت علي الفيس بوك
    فأريد أن أعتذر لك لأني هاجمتك بشده فيها وأعتبرت كلامك سوف يساعد محامي قتلة الشهداء
    ولكني سمعتك الآن مع يسري فوده وفهمت وجهة نظرك وأنا مدينة لك بالإعتذار
    وأرفع لك القبعه
    بارك الله فيك
    مني فخر

    ردحذف
  143. ربنا يصبر اهلهم وان شاء الله مش هنفرط فى حقهم

    ردحذف
  144. سبحان الله
    www.poza1.com

    ردحذف
  145. هؤلاء هم الحديقة التى اينع منها الورد فلولا فقرهم وسوء معيشتهم ما خرج الشعب يطالب بحريته
    لا حظ اخى كل افلام الواقع المصرى الاخيرة ابتداء من فيلم هى فوضى ومرورا بحين ميسرة ودكان شحاتة وغيرها ستجد ان هذه الافلام وضحت بصدق وواقعية المستقبل لمصر لو ظل نظامها كما هو وكنا سننتظر الدور
    ان هؤلاء الابطال هم خيرة شباب مصر وفكلنا مصريون وكلنا من نفس الارض والنبت رحمهم الله وتغمدهم بواسع رحمته

    ردحذف
  146. ابو الغلابه مات - كلمه كان يرددها جدي رحمه الله وهو ينظر الي صوره عبد الناصر - الذي قدر لمصر ان تبدا عهد جديد في العداله الاجتماعيه الا ان اتي المخربون من بعده الذين عملو علي اذلال الشخصيه المصريه وزرعو الضغينه بين ابناء الوطن الواحد فلم يعد يتقبل القاهري الفلاح وينظر سكان الاسكندريه للصعايده علي انهم اغبياء ونادينا اهالي سيناء بالخونه و النوبه بالبوابين - مظله اعلاميه متخلفه قتللك فينا مصريتنا حتي ادي الاختلاف علي مستوي المدن داخليا وليس بين بعضها البعض فاصبح سكان مصر الجديده هم الاسمي و يلقبوب بولاد الناس ومن دون غيرهم ولاد شوارع - حين ينطق الاعلام الرسمي الان ملقبا من في التحرير بلطجيه اعلمو انه لم يكذب هو يعبر عن رؤيه الحقيقيه لابناء الشواري اي ساكني المناطق الغير راقيه - وكثير من التناقضات والاختلاف التي ادت الي احتقان طائفي بين الاقباط والمسلمين و بين المسلمين السلفيين والاخوان منهم - و بين الانجليين والكاثوليك والسبتيين وغيرهم - كل هذا كانت ناتج لساسات الخونه الذين حكمونا بحديد ونار وبارك الاعلام علي اعمالهم وكل علي دوره كل له موقعه سواء كان في اعلام رسمي او في اعلام خاص - يخرجوا علينا النخبه ببرامجد التوك شوز وهم من نفس اصحاب الطبقات ولاد الناس اصحاب التعليم الاجنبي - يخرجوا علينا ليقولو كم هم ثائريين باسمنا ولاجلنا ولم يقل لنا احدهم كم يتقاضي واين يعيش ابدا يا صديقي بالعلام الاعلام الاعلام عليه الرحيل - لم يعد فيهم شريفا وان كان فشكر له علي مجهوده في برامجه وليترك المجال لجيلنا فنحن اولي ببناء اعلام يليق بعقليتانا الثائره اما هم حتي لو منهم محترم فلا يزال محسوبا علي جيل خرج يقتلنا علي جمل في الوقت الذي استخدمنا فيه التكنولوجيا الحديثه رغم فقرنا في اقامه ثورتنا-

    ردحذف
  147. ربي يحفضك والله كلامك صحيح

    ردحذف
  148. حرررررررررررررررررا م يارب يسوع ارحم اولاد وبناتك

    ردحذف
  149. يا جماعة احنا اخوات متخالوش الشيطان يدخل بينا لازم نصالح مصر لازم انتو نسيتو ولا ايه انى مصر دى فى الاول كان اسمها ام الدنية ازاى تصبح كده بلاش يا جماعة اهتفو قائلين مسلم مسيحى ايد وحدة انا مسيحى لكن بحب المسلمين جداً جداً عارفين ليه علشان ودل الناس الى انا عاشت وسطيهم وعاشوى وسطينا احنا خوات يا جماعة انتو عايزين تخالو الغرب يشمتو فينا طيب ليه

    ردحذف
  150. bas lil asf welad el kalb wla by7eso !

    ردحذف
  151. اللهم ادخلهم الجنه ... واسكنهم مع الصدقين والشهداء .... وانزل على قلوب اهاليهم البرد والسكينه

    ردحذف
  152. مشكوووور .. وتسلم ايديك على الموضوع الممتاز
    umzug-Transport
    Räumung-bookmarks

    ردحذف
  153. مقال رائع لكن الصور لاتظهر ؟

    ردحذف
  154. تتشرف شركة المثالي جروب للنظافة الشاملة بالمنطقة الشرقية بتقدم شركة تنظيف منازل بالخبر والتي تقدم افضل خدمات تنظيف المنازل والشقق والفلل والمجالس والكنب والسجاد والموكيت بالاعتماد عليافضل الامكانيات الحديثة والعمالة الماهرة وخبرة عشرات السنوات بمجالات التنظيف لجميع اركان المنزل وكل مع يحيط به فمع شركة تنظيف بالخبر تستطيعون الحصول علي افضل جودة ممكنة لتنظيف المنازل بارخص الاسعار المثالية

    شركة تنظيف منازل بالخبر
    شركة تنظيف بالخبر

    ردحذف
  155. اهلا وسهلا بكم عملائنا الكرام كل عام وانتم بخير نقدم لكم افضل خدمات غسيل وتنظيف المفروشات والمجالس والكنب بافضل جودة وباسعار خيالية متوفرة فقط لدي مغاسل الجبر بالمنطقة الشرقية والتي تقدم لعملائها الفروع والخدمات الاتية

    مغسلة الجبر
    مغاسل الجبر
    مغسلة الجبر للتنظيف
    مغاسل الجبر للتنظيف
    شركة الجبر للتنظيف
    شركة الجبر لتنظيف السجاد

    ردحذف